eveline-weer-naar-australie.reismee.nl

Dag 10, schilderij

Vanmorgen was iedereen helaas weer vroeg wakker, dat is te zeggen, 6:30, niet idioot vroeg, maar toch..... Vannacht heeft het weer even flink geregend, maar toen het eenmaal goed licht was, kwam de zon er ook gelijk door. Als eerste een was aangezet, en daarna alles een beetje opgeruimd, omdat er visite komt. Maar het meest spannende is natuurlijk de start van Louis' zindelijkheidstraining. Potje staat keurig klaar in de kamer, en nu maar hopen dat hij met onze aansporingen er wat van snapt. De eerste plasjes gaan mis, maar dan lijkt hij het wel een beetje te begrijpen, en ook wij zien het wat beter aankomen. Bij iedere geslaagde poging krijgt hij een stikker om op te plakken op het “scorebord”, en als hij er voldoende heeft, gaan we een ijsje halen bij McMartins. Nou, dat spreekt hem wel aan! Het is nog een hele prestatie dat het redelijk lukt, want hij heeft zijn vriendje te spelen en dat leidt hem behoorlijk af.

Omdat het mooi weer is gaan we buiten op de veranda zitten, en maken de 2 jongens een schilderij. Oma heeft eerst met onderdelen van de oude box de veranda kindproof gemaakt. Anders hollen ze zo de straat op, of vallen van de trap. Moest daarvoor nog wel even in het schuurtje van de kapitein naar een paar stukken touw zoeken. Maar de boel zit vast in ieder geval. Ja Evert, ik weet het, het zijn oude wijven knopen, maar het blijft zitten, en je moeder is zo langzamerhand toch ook een oud wijf! Zelfs de tweeling zit even lekker buiten. Het schilderij wordt prachtig, al vraag ik me wel af,of er niet meer verf op de kinderen zit, dan op het papier.

's Middags krijgen we wind uit het noorden, wat hier betekend dat het warm wordt. De lange broek wordt verwisseld voor een short. De was droogt uiteraard ook goed! De lunch is: okonomiyaki. Opa zou zeggen: gooi maar achter in m'n bakkie! Maar het klinkt enger dan het is, het is gewoon een groente pannenkoek. Nienke, prima geschikt om groente te verstoppen ;)

Als we de kinderen voor de middagdut in bed hebben, besluiten we een paar kasten op te ruimen, en Jasmin maakt alvast de ossobuco klaar voor vanavond. Omdat Louis al 5 stikkers heeft, gaat Jasmin met hem een ijsje halen, en voor oma, die thuis blijft om op te passen, nemen ze een bakje aardbeien mee.

We eten al zeer bijtijds, want die middagdut van Louis bestond uit luidkeels staan zingen in zijn bed, en hij is dus zo gaar als boter. Zijn avondeten gaat er nauwelijks in, zelfs in bad wil hij niet, maar we klaren de klus. Als Jasmin de tweeling voedt voor de nacht, maak ik nog een toetje, aardbeien met Griekse yoghurt en honing.

Nu even bijkomen met een beker thee, in onze tapijtloze kamer. Maakt trouwens makkelijk schoon, geen kleden op de vloer. Maar het leeggooien van de bak met duplo maakt wel een klere herrie nu, we hebben de helft van de blokjes dan ook maar even naar elders verhuisd.